FAQ – Vanliga frågor

Hur mycket kostar det att få sin beställning levererad till dörren?
Hemleverans kostar mellan 199-299 kr beroende på leverans-zon. Vilken leverans-zon du tillhör ser när du anger ditt postnummer i kassan. 

Hur långt innan måste jag beställa för att få min leverans?
Vi behöver oftast minst två dagars framförhållning, det kan dock variera mellan olika produkter. I vår nätbutik står det på varje enskild artikel hur lång tid vi behöver för att kunna leverera till dig. 

Jag har beställt hemleverans, kommer jag att få en avisering eller närmare besked om tid för leverans?
Vi skickar inga aviseringar via sms. Vi levererar mellan 9-13 eller 13-18 och behöver detta tidsspann för att kunna hantera det stora flödet av leveranser. Självklart ringer vi dig som kund om vi av någon anledning inte skulle lyckas komma in i din port eller dylikt för att säkerställa att dina varor levereras. Vid beställning kan du i anteckningsfältet fylla i om du har särskilda önskemål vid leverans så gör vi allt vi kan för att följa dina direktiv.

Vem kör ut leveranserna?
Vi på Melanders kör själva ut våra varor vid beställningar från nätbutiken. Leveranserna går från någon av våra butiker i Stockholm och oftast kommer leveransen från den butik som ligger närmast din adress, Vid enstaka fall, som till exempel vid hög belastning runt högtider, så använder vi oss också utav Budcompaniett som logistikpartner. 

Jag har inte fått mina varor på utsatt tid, hur vet jag att ni är på väg??
Den butik som ligger geografiskt närmast din leveransadress hanterar med största sannolikhet din order varför det snabbaste sättet att få klarhet oftast är att ringa butiken direkt, du hittar kontaktuppgifter här. Du kan också mejla till order@melandersgroup.se men då med vetskap om att vi endast garanterat svarar på ditt mejl vardagar kl. 8-17 (dock ofta även andra tider). 

Det saknades varor som jag har beställt och betalat, hur gör jag?
Ring direkt till butiken där du har hämtat dina varor alternativt till butiken som har levererat så att de snabbt kan rätta till misstaget. I annat fall kan du mejla till: order@melandersgroup.se så ser vi till att din beställning kompletteras så snart som möjligt. 

Jag vill reklamera en vara, vart vänder jag mig?
Har du hämtat i butik så tar du kontakt med den butik där du har hämtat dina varor. Är det inte brådskande går det också bra att mejla till: order@melandersgroup.se. 
Har du valt hemleverans så sker reklamation via mejl till order@melandersgroup.se. Vi kan inte garantera att vi kan leverera nya varor, men ser självklart alltid till att de saknade/reklamerade varorna återbetalas.

BESTÄLLNING OCH BETALNING

Får jag någon bekräftelse på min beställning?
Efter att du har beställt och betalningen verifierats via Klarna får du ett mejl med Melanders som avsändare där din beställning tilldelas ett ordernummer. I samma mejl får du en bekräftelse på vilka varor du har beställt samt datum, tid för upphämtning och annan relevant information. Det händer att dessa mejl fastnar i spam-filter eller i skräpkorgen varför det kan vara bra att börja kontrollera skärpkorgen om du saknar bekräftelse. 

På min bekräftelse står det: “betalsätt Klarna” fast jag valde att betala med kort, varför det?
Alla våra betalningar går via Klarna Checkout, därav anges alltid Klarna som betalsätt även om har valt att direktbetala med kort. 

När får jag fakturan på mitt köp?
Vi ser alltid till att du som kund hämtat/fått dina varor levererade innan vi meddelar Klarna att en faktura skall aktiveras. Oftast meddelas detta dagen efter att beställningen har levererats. 

Jag önskar ett kvitto för mitt köp och har andra frågor gällande min betalning, vart vänder jag mig?
Klarna hanterar samtliga betalningar i vår nätbutik. Från oss på Melanders får du en bekräftelse på ditt köp med en specifikation på vad du har beställt, kostnad för beställningen samt en momsspecifikation (om din beställning innehåller moms). Övrig betalinformation får du som kund via Klarna som hanterar hela betalningen samt ger kvitto/underlag för betalningen. Klarnas support finner du här

ÖVRIGT

Jag har frågor om en eller flera produkter, vem kan jag kontakta?
Ring i första hand till någon av våra butiker, personalen är expert på vårt sortiment och svarar gärna på frågor. Du kan även mejla till butikerna. Här hittar du alla butiker samt deras kontaktuppgifter. Om ärendet inte är brådskande är du även välkommen att mejla till order@melandersgroup.se.

Jag har en rabattkod som jag vill använda, hur gör jag?
När du klickar på din varukorg så finns det en ruta där du fyller i din rabattkod. Därefter klickar du på knappen: “Använd rabattkod” för att aktivera koden. Du ser då direkt avdragen rabatt innan du går vidare till kassan. 

Jag har ett presentkort och vill använda det i nätbutiken, hur gör jag?
Våra presentkort fungerar i dagsläget endast fysiskt i våra butiker och restauranger. Du kan självklart ringa våra restauranger och butiker och beställa varor som du vid avhämtning betalar med presentkort. 

Ingår det moms i era presentkort?
Nej, då vi saluför varor/produkter med olika momssatser innehåller våra presentkort ingen moms. Momsen som gäller för just ditt köp kommer att specas på det kvitto du får vid köp i någon av våra butiker eller restauranger. 

Fick  du inte svar på just din fråga? Välkommen att kontakta oss på:
order@melandersgroup.se

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

För att boka bord på restauranger som ingår i Melanders Group - klicka på respektive logotyp: